Skip to main content Skip to footer

Samarbejde med SOSU-STV

Vi har opstartet samarbejde med SOSU-STV, som derved bliver det første uddannelsessted til at kunne undervise i Sangglad Senior. 

I Sangglad Senior skal der udvikles en undervisningsindsats som bygger på praksiserfaringerne. Det er en vision i projektet at skabe bro samt en fast struktur på tværs af praksis og teori, mellem plejecentre og SOSU-skoler. Det er derfor en stor milepæl at kunne opstarte et samarbejde med SOSU-STV, Thisted som bliver en vigtig partner i pilotprojektet. 

Kick-off på temadag

Social- og Sundhedsskolen i Thisted har vist stor interesse og engagement for at få mere sang på skemaet og der er allerede skabt første dialog om potentialet i det kommende samarbejde. Som en naturlig del af samarbejdet vil Pia Klostergaard, skolens uddannelseschef, få plads i projektets styregruppe. 

Et første spadestik i samarbejdet bliver sat ved afholdelse af en Temadag om Sang, Sundhed og Ældre. Denne vil finde sted d. 28. marts på SOSU-STV, Thisted og her vil både elever og andre interesserede høre relevante oplæg om sangens potentialer. Denne dag er støttet af KulturKANten.

Fakta om Social- og Sundhedsskolen Skive, Thisted og Viborg

Social- og Sundhedsskolerne i Skive, Thisted og Viborg (SOSU-STV) uddanner social- og sundhedshjælpere samt SOSU-assistenter og tilbyder grundforløb 1 og 2 til disse uddannelser. Desuden underviser de i grundforløb 2 til PAU-uddannelsen, der varetages af UCN.

Uddannelsesfokus:

SOSU-STV arbejder i tråd med kommunal og regional praksis og fokuserer på udviklingen af faglig identitet og karakterdannelse. Dette indebærer gode sociale kompetencer, etisk dømmekraft, refleksionsevne, sund arbejdskultur samt personlig og professionel ageren.

Innovation:

Skolen er forpligtet til at være på forkant med udviklingen og anvendelsen af ny faglighed inden for velfærdsområdet, særligt i det pædagogisk-didaktiske felt.

Bekendtgørelser:

SSA + SSH: Elever skal kunne arbejde med bl.a. kulturelle og kreative aktiviteter til at understøtte et meningsfuldt hverdagsliv for borgeren/patienten ud fra en rehabiliterende tilgang.
GF2 SSH/SSA: Eleven skal kunne understøtte borgere i bl.a. kulturelle, fysiske og kreative rehabiliterende aktiviteter ud fra borgerens ressourcer og selvbestemmelsesret.
GF2 PAU: Eleven kan (…) medvirke ved planlægning, gennemførelse og evaluering af enkle fysiske, musiske, æstetiske, kulturelle, praktiske og rehabiliterende pædagogiske aktiviteter med brug af pædagogiske metoder målrettet målgruppen